Mnozí lidé nechtějí procházet tím martyriem spojeným se zakládáním společnosti, zvláště tak složitým jako je tomu u společnosti s ručeným omezeným. Proto dávají přednost těm již hotovým, které jsou na prodej. Jen málokdo si však uvědomuje, že jsou zde dva typy.
Tím prvním je klasická ready-made firma, kdy prodávající založí firmu právě za účelem jejího prodeje. To v dnešní době není nic tak neobvyklého, a rozhodně si své zákazníky najde. Druhým způsobem je prodej sro s historií. Zde je situace poněkud jiná.
V tomto případě se totiž jedná o firmu, která již na trhu nějakou dobu fungovala, a její majitel či majitelé se rozhodli jí z nějakého důvodu zbavit. Těch může být samozřejmě více, například odchod do důchodu, ale také pokračující úpadek oné firmy.
Je pravdou, že firmy s historií mají i své výhody. Předně zde již v ideálním případě existuje zákaznická základna, kterou může nový majitel převzít. Díky tomu může mít již od počátku vyšší zisky.
Také jsou zde často již přítomny stroje a také zaměstnanci. I ti jsou důležití, neboť mnohdy vědí, co a jak a pomohou vám se v první fázi zorientovat. Není třeba také zaučovat nové lidi, výroba může hned jet naplno.
Zdálo by se tedy, že to je ta lepší možnost. Bohužel to většinou tak nebývá. Nejčastějším důvodem prodeje je totiž špatná finanční situace firmy. Jistě, v takovém případě je sice levnější než ta dosud nedotčená, avšak je nutné si uvědomit, že do její obnovy budeme muset investovat další peníze, a to bez záruky, že se nám tato investice vrátí. Zda to riziko chceme podstoupit je na zvážení každého z nás.
Je tedy jasné, že rizika jsou u obou možností, avšak u firem s historií jsou mnohdy přeci jen větší. Proto, pokud o ně máme zájem, je dobré si předem zjistit ten hlavní důvod prodeje. Pak nebudeme nepříjemně překvapeni, až budeme muset splácet dluhy udělané dřívějšími majiteli.