Stát se v dneÅ¡nà dobÄ› Å™idiÄem auta nenà vůbec složité. To ÄlovÄ›k nejdÅ™Ãv uspořà malé penÃze, aby mÄ›l na autoÅ¡kolu, pak tuto absolvuje, sežene vÄ›tÅ¡Ã penÃze, aby si mohl nÄ›jaké to auto koupit nebo nÄ›kdy aspoň vypůjÄit, a už se může jezdit.
Vypadá to docela jednoduše, že? Ale je to takové?
V jistém ohledu ano, v jistém tomu ale nemusà být tak. Ve srovnánà s dobami socialismu, kdy nebylo leccos, a tedy i automobily, Äasto k sehnánà a na nová auta se Äekalo v dlouhých poÅ™adnÃcÃch, respektive se kupovaly na inzerát pochybné ojetiny za rovněž dost neúnosné Äástky, je dnes urÄitÄ› lÃp, protože dnes už je u nás prodejců nových aut i autobazarů vÃc než dost a kolikrát se nám tito prodejci i vyslovenÄ› podbÃzejÃ, jenom abychom u nich nakoupili to, co nám nabÃzejÃ. Ale co se týká cen, nenà to dnes vlastnÄ› až tak moc odliÅ¡né od onÄ›ch Äasů; stále se tu prodávajà vozidla za dost vysoké Äástky, které jen tak nÄ›kdo z kapsy nevytáhne. Akorát bylo za onÄ›ch Äasů levnÄ›ji, protože jsme byli souÄasnÄ› žebráky ve srovnánà s dneÅ¡kem.
Rovněž provoz aut je dnes cenovÄ› odliÅ¡ný. DÅ™Ãve platili motoristé za pohonné hmoty pomÄ›rnÄ› dost ve srovnánà s běžnými pÅ™Ãjmy a zÅ™ejmÄ› daleko dráž vycházely i pokuty za Å¡patný stav vozidel, protože byly nedostatkové i náhradnà dÃly, i dostupnà automechanici, a tak se dÄ›lalo, co se dalo, aby to aspoň jezdilo. A dnes zase zaplatÃme daleko vÃc za údržbu, která je sice mnohem dostupnÄ›jÅ¡Ã, ale také nároÄnÄ›jÅ¡Ã vzhledem ke složitosti nových vozů, které toho obsahujà daleko vÃc než kdysi, za dálniÄnà známky, technické prohlÃdky, povinné ruÄenà atd.
A kdy se lidé projÞdÄ›li lépe? Tehdy nebo dnes? To je také nÄ›kdy těžké k zodpovÄ›zenÃ. Protože socialistická vozidla nejezdila ani tak rychle, ani tak bezpeÄnÄ› a spolehlivÄ› jako vozidla dneÅ¡nÃ, a to nejen vzhledem ke stavu vozovek, ale zase jich tehdy nebylo tolik, a tak to jelo, na rozdÃl od dneÅ¡ka, když jsou silnice Äasto natolik plné aut, že se vÃc stojà v kolonách než jede.